Kan je niet goed horen of praten, misschien kom je dan wel naar Kentalis toe. Kinderen vinden het hier heel erg leuk! Samen met de juffen worden spelletjes gespeeld. Ook zitten er veel andere kinderen bij jou in de groep. Kijk maar eens mee!
Kijk maar eens hoe dat gaat. Vinz, Raf en Anne laten zien dat een test helemaal niet eng is! Klik op één van de dia-shows. Coco neemt je dan mee op pad!
De dokter gaat naar Vinz zijn oortjes kijken.
Anne gaat naar de dokter voor een woordjestest
Raf is helemaal klaar voor de taaltest.
“Aaah, daar ben je dan! Hoi, Ik ben Coco! Leuk dat je er bent. Kom je binnenkort bij mij op bezoek voor een taaltest? Dat is helemaal niet eng hoor! Ik kan jou alles vertellen over de taaltest.
“Dit is Vinz. Vinz is doof. Door het apparaatje op zijn hoofd en achter zijn oor hoort hij beter. Vandaag gaat de dokter zijn oortjes testen. “
Samen met mama meldt Vinz zich bij de balie. Zij vertelt Vinz waar de wachtkamer is.
“Vinz speelt in de wachtkamer met de bal en lego, totdat de dokter hem komt halen.”
“Daar is de dokter al. Zij heeft geen witte jas aan. De mama van Vinz geeft de dokter een hand. ”
“ Er is nog andere dokter die Vinz een hand geeft. Met z’n allen lopen we naar een testkamer.”
“De dokter vertelt wat er gaat gebeuren en stopt dopjes in de oren van Vinz.”
“De assistent gaat achter de computer zitten om te kijken wat Vinz allemaal kan horen.”
“Dat is een leuke test, samen met mama kijkt Vinz naar de kip op de tv. Er zijn ook nog andere dieren. ”
“De dokter speelt nog even met Vinz”
“Daarna is de test alweer klaar. Mama en Vinz gaan weer naar huis.”
“Aaah, daar ben je dan! Hoi, Ik ben Coco! Leuk dat je er bent. Kom je binnenkort bij mij op bezoek voor een taaltest? Dat is helemaal niet eng hoor! Ik kan jou alles vertellen over de taaltest.
“Dit is Anne. Anne krijgt een woordjestest. Daarom is zij samen met papa bij Kentalis.”
“ Eerst moet Anne nog even wachten. In de wachtkamer kun je een spelletje doen of kleuren.”
“Daar is de dokter al. De dokter heeft geen witte jas aan. De dokter geeft Anne een hand. `
“Samen met papa loopt Anne naar de kamer van de dokter.”
“De dokter legt uit wat ze gaat doen. Dan begint de test. De dokter vraagt aan Anne of ze de poes op een blok wil leggen.”
“Het gaat heel erg goed. Anne legt de aap op een blokje en de vogel ligt al op een ander blokje”.
“Dan pakt de dokter er nog een boekje bij. De dokter vraagt of Anne plaatjes wil aanwijzen"
“En dit zijn de plaatjes. Anne wijst het plaatje van de neus en de mond aan. "
“En papa kijkt ook mee. Daarna is de test klaar. De dokter praat nog even met de papa van Anne”.
“De dokter geeft papa een hand en dan gaat Anne weer naar huis. Tot de volgende keer!”
“Aaah, daar ben je dan! Hoi, Ik ben Coco! Leuk dat je er bent. Kom je binnenkort bij mij op bezoek voor een taaltest? Dat is helemaal niet eng hoor! Ik kan jou alles vertellen over de taaltest.
“Dit is Raf. Raf krijgt vandaag een woordjestest. Hé zie je dat? Ik sta naast Raf op de foto!”
“Raf meldt zich samen met zijn mama bij de balie. Zij zegt dat we even kunnen wachten in de wachtkamer om de hoek.”
“Voordat de dokter hem roept, gaat Raf eerst nog even kleuren in de wachtkamer. Ik zie dat Raf een hele mooie kleurplaat kleurt”
“Raf mag bij de dokter langskomen. De dokter heeft geen witte jas aan. De mama van Raf geeft de dokter een hand.”
“De dokter legt uit wat we gaan doen. Ze laat Raf een plaatje zien. “
“Raf kijkt goed naar het plaatje en geeft antwoord op de vragen van de dokter.”
“Samen met de dokter speelt hij een spelletje. De dokter vraagt aan Raf wat hij het liefst wil eten. Raf houdt erg van vis. De vis legt hij op zijn bordje. “
“Dan is de test alweer klaar. Raf zegt nog even gedag bij de balie. En kijk eens..Bij de balie hebben ze ook een knuffel van mij!”
“Kom je binnenkort bij mij op bezoek voor een onderzoek? Dat is helemaal niet eng hoor! “
×Savanna kan niet goed horen. Ze zit in de klas samen met andere kinderen die ook niet zo goed kunnen horen. Savanna draagt een speciale haarband met gehoorapparaatjes. Daarmee kan ze beter horen. In de klas praten alle kinderen en de juf met hun handen. Met gebaren begrijpen ze dan van elkaar wat de ander wil vertellen.
×Marina is blind. Ze laat zien hoe ze toch kan tekenen met braillepuntjes, hoe ze kan spelen met een bal met een belletje erin en hoe ze zonder te kunnen zien zelfs kan fietsen!
דIk wacht tot de dokter mij komt ophalen voor een woordjestest omdat ik soms woordjes niet begrijp.”
×Speel een spelletje!
Voorlees app
Met de app voorleestijd heeft u altijd een voorleesverhaaltje bij de hand. U heeft keuze uit verhaaltjes van verschillende Nederlandse kinderboekenschrijvers. De app is geschikt voor iOS en is gratis.
Name that…
Veel kinderen zijn fan van de app ‘Name that…’ Het idee is simpel: benoem wat je hoort of ziet. De app is geschikt voor iOS, Android en Windows Mobile en kost € 0,89.
Time-Timer
Heeft uw kind behoefte aan veel structuur? Of is het begrip ‘tijd’ nog erg abstract voor uw kind? Stel dan de Time-Timer-app in en maak het verstrijken van tijd zichtbaar. De app is geschikt voor de iPhone en kost € 2,69.
Agenda-app
VO Calender is een overzichtelijke agenda-app met goede kleurcontrasten en een groot lettertype. Speciaal ontwikkeld voor gebruik met voiceover. De app is erg gebruiksvriendelijk en kost € 8,99
Digitaal plakboek
Leg snel en gemakkelijk mooie momenten van uw kind vast met de app ‘Keepy’. Upload foto’s, video’s, knutselwerkjes, schoolopdrachten en ingesproken berichten. De app is geschikt voor iOS en is gratis.
Thuis lezen met uw kind
Om goed te leren lezen, is het belangrijk dat ook uw kind zoveel mogelijk en met plezier leest. Ook thuis. Dat kan met het programma Leeskilometers!
Vroegbehandeling
Vroegbehandeling is voor jonge kinderen die moeite hebben met praten of het leren van taal. Uw kind leert in een kleine groep communiceren, op een speelse manier.
Onderzoek
De eerste stap naar vroegbehandeling is onderzoek bij een audiologisch centrum van Kentalis. Tijdens het onderzoek krijgt uw kind een hoortest, bekijken we hoe uw kind praat en kijken we naar de gehele ontwikkeling en leefomgeving. Lees hier alles over aanmelding voor onderzoek.
Wel of geen taalontwikkelingsstoornis?
Vaak is een taalontwikkelingsstoornis (TOS) al op jonge leeftijd te herkennen. Misschien praat uw peuter niet of struikelt hij over woorden. Herken de signalen!